20 mei 2018 | Dag 2 Johannesburg - Soweto - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Steven Pleiter - WaarBenJij.nu 20 mei 2018 | Dag 2 Johannesburg - Soweto - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Steven Pleiter - WaarBenJij.nu

20 mei 2018 | Dag 2 Johannesburg - Soweto

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Steven

20 Mei 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Wij bezoeken in de ochtend Soweto om daar een fietstocht te maken. Deze is geboekt bij de Soweto Backpackers. Wij zijn met een groep van circa 20 mensen voor de 2-uren fietstocht.

Indrukwekkend. Ten eerste al om te zien hoe men Soweto weggestopt heeft gezien vanuit Johannesburg. Op grote afstand van het centrum van Johannesburg. Het township is indrukwekkend, eerst zien wij redelijke huizen, waar vaak een auto op eigen terrein staat. Op een gegeven moment rijden wij door een buurt waar wij de golfplaten huisjes herkennen van onze reizen naar Colombia. Een deel met een open riool voor afvalwater, en zandwegen. Dit is erg ingrijpend. Toos heeft een zak ballonnen meegenomen en die zijn een succes bij de kinderen die graag op de groep afkomen. Nadat bekend geworden is dat er ballonnen zijn, volgen er vanzelf meer kinderen.

Indrukwekkende tocht die ons weer met de neus op de feiten drukt hoeveel er fout is in deze wereld. Fout en oneerlijk verdeeld. Wij hoeven er niet trots op te zijn dat ‘apartheid’ het enige Nederlandse woord is dat in vele talen gebruikt wordt voor een fenomeen wat verwerpelijk is. Het ‘apartheid’ hoofdstuk vervolgen wij later deze reis in Kaapstad en Robbeneiland, maar dat is nog twee weken van ons verwijderd.

In het slechtste deel van Soweto durfde ik geen foto’s te maken, ik heb er een van de website van Soweto backpackers gehaald. Wel van de onmetelijke hoeveelheden afval aan de kant van de straat, en de enorme uitgebreidheid van Soweto.

Na de tocht een Afrikaanse lunch met de groep. Daarna hebben wij de middag en avond voor onszelf. Morgen vertrekken wij naar het Krugerpark.

• 20 Mei 2018 - 15:35

Lex :

Fijn dat jullie er zijn! En dat De reis nu eindelijk kan beginnen. Veel plezier.

• 20 Mei 2018 - 18:24

Ronald:

Mooi dat jullie dit gelijk op de eerste dag van jullie reis hebben gedaan. Soweto is voor ons Europeanen een bezienswaardigheid, maar tegelijkertijd een schandvlek in de hedendaagse geschiedenis van Zuid-Afrika.

• 20 Mei 2018 - 18:27

Cuny Prins- Pleiter:

Dat was een pittige eerste dag voor jullie ! Mooie dagen in het Krugerpark.
    Ik ben heel benieuwd welke dieren jullie daar gaan spotten.

Tags: Soweto