Dag 19 | Mandela en de wijngebieden - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Steven Pleiter - WaarBenJij.nu Dag 19 | Mandela en de wijngebieden - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Steven Pleiter - WaarBenJij.nu

Dag 19 | Mandela en de wijngebieden

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Steven

06 Juni 2018 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Het was een dag van uitersten vandaag. Bestemming de wijngebieden.

Om er te komen kom je langs de townships van Kaapstad. Troosteloze stadsdelen waar een deel van de bevolking in de vorige eeuw naar verbannen werd. Om in en in triest van te worden. Oneindige gebieden met golfplaten huisjes. Toen Mandela president van Zuid-Afrika was heeft hij delen ervan kunnen verbeteren door er fatsoenlijke stenen huizen neer te laten zetten. Zie de foto’s voor de verschillen.

Onze bestemming waren de wijngebieden, met name Stellenbosch en Franschhoek. Prachtige gebieden waar alles om de wijnbouw draait. Tientallen landgoederen met prachtige landhuizen, tuinen en uitgestrekte wijnbouw.

Natuurlijk een proeverij, een picknick op een van de landgoederen, de plaatsen verkennen.

Wij sloten af met een heerlijk diner in een restaurant in Franschhoek. Omdat wij nog wat tijd over hadden voordat we konden eten, nog net voordat het donker was, een bezoek aan de Drakenstein gevangenis. Daar werd Nelson Mandela op 11 februari 1990 vrijgelaten, het voelde heel bijzonder om daar voor de poort bij het standbeeld ter gedachtenis aan zijn vrijlating te staan.

De tegenstellingen kunnen niet groter zijn dan zoals vandaag, Mandela, de townships van Kaapstad en de mondaine wereld van de wijnen. Wat een indrukken op één dag. Morgen geven wij er nog een vervolg aan met een bezoek aan Robbeneiland.