Dag 14: Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Steven Pleiter - WaarBenJij.nu Dag 14: Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Steven Pleiter - WaarBenJij.nu

Dag 14: Knysna

Door: Steven

Blijf op de hoogte en volg Steven

01 Juni 2018 | Zuid-Afrika, Knysna

De dag begon regen- en stormachtig. Het zag er eerst naar uit dat het een dag binnen zou worden. Aan het einde van de ochtend begon het op te klaren en hebben wij de Indische Oceaan opgezocht. Eerst naar Knysna en toen naar Plettenberg Baai.

De branding van deze Oceaan is indrukwekkend, en (veel) hoger dan ik deze aan de Noordzee gezien heb. Na een late lunch in Plettenberg Baai zijn we weer terug naar Knysna gegaan.

Er zijn enkele dingen die erg opvallen in Zuid-Afrika:

Townships.
Wikipedia vermeldt dat townships woongebieden zijn aan de rand van de stad die tot de val van de apartheid voorzien werden voor "niet-blanke" inwoners, dus de zwarte bevolking, kleurlingen en Indiërs. Hoewel de aanblik afschuwelijk is zou ik deze verwachten bij grote steden (zoals Johannesburg en Kaapstad) maar wij zien deze bij iedere plaats van enige omvang. Daar wonen mensen in bedroevende omstandigheden, die duidelijk maken dat Zuid-Afrika nog een lange weg te gaan heeft, om iedereen gelijk te behandelen.

Voetgangers langs alle soorten wegen.
In Nederland verwacht je voetgangers op buitenwegen, maar hier kom je hen ook op grote doorgaande wegen, waar je bijvoorbeeld 100 km/u mag rijden. Je went eraan, en er is ruimte op de wegen, maar toch komt dat vreemd over.

Bijzonder personenvervoer.
Dat er personen achterin de pick-up vervoerd worden wende al snel. Maar je ziet ze ook staand achterop een pick-up truck, of zoals vandaag in een vrachtwagen, waarvan één deur openstaat, een houten plaat geplaatst is (om te voorkomen dat er iemand uitvalt, neem ik aan) en daar zit iemand achter.